دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایرانهیدروفیزیک2476-71314120180823Modeling Thermohaline Front of the Persian Gulf Outflow in the Oman Seaشبیه سازی جبهه ترموهالاینی جریان خروجی خلیج فارس در دریای عمان11735060FAارم قاضیدانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهرانمجتبی عظامدانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران0000-0002-1627-5741عباسعلی علی اکبری بیدختیموسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تهرانمسعود ترابی آزاددانشکده علوم دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالاسماعیل حسن زادهدانشکده فیزیک،دانشگاه اصفهانJournal Article20180903A three dimensional numerical model namely ROMS (Regional Ocean Modeling System) and observational data are used to study the thermohaline front of Persian Gulf Outflow in the Oman Sea. The simulation results show the formation of a thermohaline front at 80m depth in the direction of the north-east-southwest at the mouth of the Oman Sea. The seasonal thermohaline front variability was also identified, during winter a heat and salty tongue stretches from the Strait of Hormuz to the continental shelf along the south Oman coast. During summer, it shows a current departing from the coast moving forward to the middle of the Oman Sea. Thermohaline front is observed throughout the year, in summer as unified and patchy in winter. Intrusion of warm and salty water of Persian Gulf into the Gulf of Oman displays a local increase in salinity in the middle layers in 150-450m and 100-400m depths in winter and summer respectively which expresses two boundaries in the upper and lower layers. Diffusive convection and salt fingering can be seen in both the upper and lower boundaries respectively. The complex ocean flow patterns are result of monsoons in the Oman sea area. During the winter monsoon, a single cyclonic gyre is often observed near 58◦E and during the Southwest monsoon in summer, a dipolar eddy near Ras al Hamra and an anticyclone’s gyre in 25°N are detected.<br /> در تحقیق حاضر اندازهگیریهای میدانی و یک مدل عددی سهبعدی(ROMS) بهمنظور مطالعه میدانی و شبیهسازی ساختار جبهه ترموهالاینی خلیجفارس در دریای عمان مورداستفاده قرارگرفته است. نتایج شبیهسازی، شکلگیری یک جبهه ترموهالاینی را در عمق 80 متر در جهت شمال شرقی- جنوب غربی در دهانه دریای عمان نشان میدهد. تغییرات فصلی جبهه ترموهالاینی، گرادیانهای دما و شوری را در زمستان بهصورت یک زبانه باریک در ساحل جنوبی عمان و در تابستان بهصورت یک جریان جداشده از ساحل نشان میدهد که تا میانه دریای عمان پیشروی میکند. جبهه ترموهالاینی در تمام طول سال در این منطقه مشاهده شده و در تابستان، بهصورت یکپارچه و در زمستان به شکل تکهای است. نفوذ آبهای گرم و شور خلیجفارس به دریای عمان افزایش محلی شوری را در لایههای میانی در زمستان بین عمق 450-150 متر و در تابستان بین عمق 400-100 متر نشان میدهد که بیانکننده دو مرز در بالا و پایین لایهها است. همرفت پخش دوگانه و رژیم انگشتی بهترتیب در مرزهای بالا و پایین مشاهده میشوند. الگوهای پیچیده جریانات اقیانوسی نتیجهای از مونسونهای متناوب خلیجفارس و دریای عمان هستند. الگوی غالب گردش آب سطحی در دریای عمان در زمستان یک گردش سیکلونی در 58 درجه شرقی و در تابستان یک گردش آنتی سیکلونی در 25 درجه شمالی و پیچکهای دوقطبی با یک سیکلون در غرب و یک آنتی سیکلون در شرق رأس الحمراء است.https://www.hydrophysics.ir/article_35060_c7303b6a0f4a9822115f0ba54aaf2ba3.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایرانهیدروفیزیک2476-71314120180823Study of surface fronts in the Oman Seaمطالعۀ جبهه های سطحی در دریای عمان193135065FAسالار یزدانفرگروه فیزیک دریا، دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهرامیر اشتری لرکیدانشکده علوم دریایی و اقیانوسی، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهرمحمد اکبری نسبدانشکده علوم دریایی، دانشگاه مازندران، بابلسر0000-0003-2187-8798ابوالفضل دلبریدانشکده علوم دریایی و اقیانوسی، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهرJournal Article20180925In the present study, the MITgcm model was used to simulate the surface front of the Oman Sea. The area under study is part of the Strait of Hormuz and the Oman Sea (22.5-27.3 , 56.2-61.7 ). The initial data fed to the model are temperature, salinity, wind, net heat flux, evaporation and precipitation. The model was run for 15 years to reach a stability. Comparison of model outputs with measurement data (measurement data as well as satellite data) shows a good agreement. The results of the model indicate the presence of the Ras al Hadd front on the southern shores of the Oman Sea, the width and breadth of which changed spatially and temporally, being wider in winter due to northwest wind, and being less wider in summer and autumn. The existence of cyclones with more radius in winter and spring is observable on the Oman Sea surface. In summer and autumn, with increasing instability, anticyclones on the surface is seen which is in agreement with previous modeling and observation results. The density in the center of these cyclones reaches 1026 kg/m3. The maximum density difference between northern and southern Oman Sea in winter is calculated as (1-3 kg/m3) and the minimum density difference in autumn as (0.55 kg/m3). Increasing the horizontal gradient along the front leads to an increase in vertical velocity and baroclinic instability. The depth of the front in winter was to the maximum of 80m, in spring to the minimum of 55m, and in summer and autumn was 60m. The buoyancy frequency was equal to 0.007 s-1 in winter, 0.023 s<sup>-1</sup> in spring and, 0.022 s<sup>-1</sup> in summer and autumn. And the ratio of the wavelength that has the highest growth to Rossby radius deformation d in winter was equal to 1.5, in spring 0.65 and in summer and autumn 0.61. The calculated value in winter is closer to experimental value.در مطالعۀ حاضر، از مدل MITgcm برای مدلسازی جبهۀ سطحی دریای عمان استفاده شده است. منطقۀ موردمطالعه شامل قسمتی از تنگه هرمز و دریای عمان (27/3- 22/5 درجۀ شمالی و 61/7-56/2درجۀ شرقی) است. دادههای اولیه (دما، شوری، باد، شار گرمای خالص، تبخیر و بارش) به مدل معرفی شدند. مدل برای 15 سال اجرا شده تا به پایداری برسد. مقایسۀ خروجیهای مدل و دادههای اندازهگیری (شامل دادههای اندازهگیری و ماهواره) توافق خوبی را نشان میدهد. نتایج مدل نشاندهندۀ وجود جبهۀ رأسالحد در سواحل جنوبی دریای عمان است که پهنا و گستردگی آن بهصورت مکانی و زمانی تغییر کرده و در زمستان به علت شدت وزش بادهای شمال غربی، پهنتر و گستردهتر و در تابستان و پاییز گستردگی کمتری دارد. وجود سیکلون ها با شعاع بیشتر در زمستان و بهار در سطح دریای عمان مشخص است. در تابستان و پاییز با افزایش ناپایداری وجود آنتیسیکلونها در سطح دیده میشود که با نتایج مدلسازی و مشاهدات قبلی در توافق است. چگالی در مرکز این سیکلونها به 1026 کیلوگرم بر متر مکعب میرسد. بیشینه اختلاف چگالی بین شمال و جنوب دریای عمان در زمستان ( 1کیلوگرم بر متر مکعب) و کمینۀ اختلاف چگالی در پاییز ( 0/5 کیلو گرم بر متر مکعب) محاسبه شد. افزایش گرادیان چگالی افقی در طول جبهه به افزایش سرعت قائم و ایجاد ناپایداری باروکلینیکی منجر میشود. عمق جبهه در زمستان بیشینه m80، در بهار کمینه m55 و در تابستان و پاییز m60 است. فرکانس شناوری در زمستان <sup>1-</sup> 0/0007s، در بهار <sup>1</sup> 0/023sو در تابستان و پاییز <sup>1-</sup>0/022s و نسبت بیشترین طولموج رشد یافته به شعاع تغییر شکل راسبی در زمستان 1/5، در بهار 0/65 و در تابستان و پاییز 0/61محاسبه گردید مقدار محاسبهشده در زمستان به مقدار تجربی نزدیکتر است.https://www.hydrophysics.ir/article_35065_11722d351d3ba31dd7ba8cf70dd364bf.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایرانهیدروفیزیک2476-71314120180823Numerical Investigation of Hydrostatic and Hydrodynamic Forces due to Translational and Rotational Motions of Floating Wind Turbineبررسی عددی نیروهای هیدرواستاتیک و هیدرودینامیک در اثر حرکات انتقالی و دورانی بر رفتار دینامیکی توربین بادی شناور334338011FAمرتضی بختیاری0000-0002-8908-0988محمد بارونیدانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهرنسیم ال علیدانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهرمسعود صدری نسبدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20181119Due to the crisis faced to the extraction of energy as well as environmental pollution Floating offshore wind turbine (FOWT) can be the most practical and economic way to extract offshore wind energy resources in the deep waters of intermediate depth. Floating offshore wind turbine (FOWT) is a complex system that for these structures must be solved, coupled Non-linear motion equations with considering Excitation forces and nonlinear damping include to all of wind and wave effects at time domain. In percent study the analysis of motion response for operation condition in translational and rotational motion for investigation of functionality and structural stability of floating offshore wind turbine under buoyancy and Hydrodynamics forces. In this way, the numerical model has been developed in MATLAB software. Before the dynamic simulation of FOWT has been verified by modules. Finally the obtained results in time domain is represented, the extracted result show that in translational motions, the maximum and minimum of buoyancy forces are in Heave and sway direction respectively and maximum and minimum of Hydrodynamic forces values are in surge and sway direction respectively. <br /> Also, in rotational maximum and minimum of Buoyancy forces are in roll and yaw direction respectively and maximum and minimum of the Hydrodynamic forces are in yaw and pitch direction respectively.با توجه به بحرانهای پیش رو در خصوص استحصال انرژی و آلودگیهای محیطزیست توربینهای بادی شناور میتوانند عملیترین و اقتصادیترین روش برای استخراج منابع عظیم انرژی باد فراساحلی در آبهای عمیق و عمق متوسط باشند. توربینهای بادی شناور سازههای پیچیدهای هستند که تحت اثر همزمان تحریکات باد و موج قرار دارند. دینامیک سازهای کوپل و معادلات پاسخ حرکت این توربینها غیرخطی شدگیهای هندسی میان حرکتهای نسبی و سرعتها را نشان <em>میدهد</em> توربین بادی شناور یک سیستم سازهای مرکب آیرو-هایدرو-سرو-الاستیک هست؛ که برای چنین سازههایی <em>میبایست</em> معادلات حرکت غیرخطی کوپل شده با در نظر گرفتن نیروهای تحریک و میرایی غیرخطی شامل تمام اثرات ناشی از باد و موج در حوزۀ زمان حل شوند. در پژوهش حاضر، آنالیز پاسخهای حرکت برای شرایط عملیاتی حرکات انتقالی و دورانی بهمنظور بررسی عملکرد و پایداری سازهای توربین بادی شناور اسپار تحت نیروهای شناوری و هیدرودینامیک امواج موردبررسی قرار گرفته است. در این راستا اقدام به توسعه مدل عددی با استفاده از نرمافزار متلب گردید. پیش از انجام شبیهسازی دینامیکی توربین بادی شناور موردبررسی در این پژوهش به صحتسنجی مدولهای موجود در مدل پرداخته میشود. درنهایت نتایج بهدستآمده در حوزۀ زمان ارائه شدهاند. نتایج بهدستآمده نشان میدهند در حرکات انتقالی، بیشترین و کمترین میزان نیروی شناوری به ترتیب در جهتهای عمودی و عرضی و بیشترین و کمترین میزان نیروی هیدرودینامیک به ترتیب در جهتهای طولی و عرضی بوده است. همچنین در حرکات دورانی، بیشترین و کمترین میزان نیروی شناوری به ترتیب در جهتهای طولی و عمودی و حداکثر و حداقل میزان نیروی هیدرودینامیک به ترتیب در جهتهای عمودی و عرضی بوده است.<em> بررسی کمّی نتایج بهدستآمده نشان میدهد، مقدار نیروی شناوری در راستای محور </em><em>X</em><em> حداقل </em><em>16000- کیلونیوتن و حداکثر 500</em><em>کیلو نیوتن در راستای محور </em><em>Y</em><em>حداقل </em><em>50-کیلونیوتن</em><em>و حداکثر 550</em><em>کیلونیوتن و در راستای محور </em><em>Z </em><em> </em><em>حداقل </em><em>82000 کیلونیوتن و حداکثر 7800 کیلونیوتن بوده است. همچنین </em><em>مقدار نیروی هیدرودینامیک در راستای محور </em><em>X</em><em> حداقل </em><em>350- کیلونیوتن و حداکثر 350 کیلونیوتن در راستای محور </em><em>Y</em><em>حداقل صفر </em><em>و حداکثر 2/6 نیوتن و در راستای محور </em><em>Z </em><em> </em><em>حداقل صفر </em><em>و حداکثر 260 کیلونیوتن بوده است.</em>https://www.hydrophysics.ir/article_38011_63e5c416f8dc658619ebfa26d116c1a1.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایرانهیدروفیزیک2476-71314120180823Study of Channel Rip Mobility Patternمطالعه الگوی جابه جایی جریان برگشتی کانالیزه455635062FAآزاده ولی پورگروه علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی جویبار، جویبارJournal Article20181115Rip currents are the most visible features of surf zone that extend from the shoreline to the sea and are classified based on the mechanism of the controlling forces governing the surf zone. In this research, at first a pattern is presented to show the quality of the Channel rips mobility using the Mike21/3 software. In the next step, the presented pattern is verified and confirmed using the CERC equation. The results of the model are then compared with field observations of other researchers by examining the mean rip mobility rate (V) and alongshore current velocity (vl), which shows a very good agreement. The main finding of this study indicates that the longshore mobility of Channel rips depends on the bed slope and depth of the channels. In addition, it was found that the intermediate beaches are conducive to the formation of this particular type of rip currents.جریانهای برگشتی از مشهودترین عوارض در منطقۀ خیزاب ساحلی محسوب میشوند. این عوارض از خط ساحل به سمت دریا امتداد دارند و دستهبندی آنها طبق مکانیزم نیروهای کنترلکنندۀ حاکم بر منطقۀ خیزاب ساحلی است. در این پژوهش، نخست الگویی برای چگونگی نقلمکان کرانه راستای جریانهای برگشتی کانالیزه با استفاده از نرمافزار مایک 3/21ارائه شده است. در مرحلۀ بعدی الگوی ارائهشده از طریق رابطۀ سرک(CERC) مورد صحتسنجی و تأیید قرار گرفته، سپس نتایج مدل با مشاهدات میدانی سایر محققین از طریق بررسی میانگین نرخ جابهجایی جریان برگشتی (V) و سرعت جریان کرانهراستا (vl) مورد مقایسه قرار گرفتند که تطابق بسیار خوبی بین آنها وجود داشته است. نتایج اصلی این تحقیق نشان میدهد که نقلمکان کرانه راستای جریانهای برگشتی کانالیزه به شیب بستر و عمق کانالهای جریان برگشتی وابسته است. نتایج دیگر این تحقیق نیز علت مساعد بودن سواحلی با حالت میانه را برای تشکیل این نوع خاص از جریانهای برگشتی تشریح میکند.<br /> <br /> <em> </em>https://www.hydrophysics.ir/article_35062_4b8a8e8299354683c0710a0c817f7be6.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایرانهیدروفیزیک2476-71314120180823The Assessment of Offshore Wind Energy as a source of Electrical Energy for Offshore Oil and Gas Platforms of the Caspian Seaارزیابی انرژی باد فراساحلی جهت تامین انرژی الکتریکی سکوهای نفت و گاز فراساحلی دریای خزر576835059FAسجاد زرشکیاندانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک دریا، دانشکدۀ منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس، نورداریوش منصوریدانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی،دانشگاه تربیت مدرس، نور0000-0003-4190-4498Journal Article20181123The present study aims to measure the offshore wind energy at different atmosphere levels, from the surface up to the level of 200 meters, examining the wind regime for the three northern, middle and southern basins of the Caspian Sea. In this regard, the data of wind speed components of ECMWF base at a height of 10m above the sea level with a spatial resolution of 0.125 and time step of 6-hours, collected for the years 2005 to 2014, then, using Pyferret software, the monthly and yearly average of wind speed and energy for the three Caspian basins was investigated; Afterwards, the potential of this renewable resource was evaluated for some of the most important fields in each basin. The findings indicate that the middle and northern basins with an average annual energy of 1.4 and 1.6 , respectively, at an indicator height of 10m are suitable for providing part of the electrical energy of the offshore oil and gas platforms in terms of benefiting from the maximum wind energy so that this amount of energy increases as the sea level boosts. The results of the comparison of the Siemens SWT-4.0-120 wind turbine output for four offshore oil and gas fields showed that the Kashgan field located in the Northern Basin has the highest output power with an average of 484.88 while the Guneshli, Sardar-e-Jangal and Inky-e-mor fields with an output power of 336.6.155.6 and 119.4 are placed in the next ranks, respectively.تحقیق پیش رو با هدف محاسبۀ انرژی باد فراساحلی در ترازهای مختلف جوی از سطح تا تراز 200 متری، میدان رژیم باد در سه حوضۀ شمالی، میانی و جنوبی دریای خزر بررسی شده است. در این زمینه دادة مؤلفههای سرعت باد پایگاه ECMWF در ارتفاع 10 متر از سطح دریا با دقت مکانی 0/125 درجه و گام زمانی 6 ساعته، برای سالهای 2005 تا 2014 گردآوری و با نرمافزار پایفرت میانگین سرعت و انرژی باد بهصورت ماهانه و سالانه برای سه حوضۀ خزر بررسی و پتانسیل این منبع تجدیدپذیر برای تعدادی از مهمترین میدانهای هر حوضه ارزیابی شده است. یافتهها، حوضة میانی و شمالی را با مقدار میانگین سالانة انرژی، 1/4 و 1/6 مگاوات ساعت بر مترمربع در ارتفاع شاخص 10 متر نشان میدهند؛ به لحاظ بهرهمندی از بیشینه انرژی باد برای تأمین بخشی از انرژی الکتریکی سکوهای نفت و گاز فراساحل مناسب هستند که این مقدار انرژی ارتفاعات بالاتر از سطح دریا افزایش مییابند. نتایج مقایسۀ میانگین توان تولیدی در توربین بادی زیمنس در ماه، در چهار میدان نفت و گاز فراساحلی نشان داد که میدان کاشگن واقع در حوضۀ شمالی، با میانگین ماهانه 448/8 مگاوات ساعت دارای بیشترین میزان توان تولیدی و میدانهای گانشلی، سردارجنگل و اینکیهمور به ترتیب با توان تولیدی 336/6، 155/6و 119/4مگاوات ساعت در ماه به لحاظ توان خروجی در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.https://www.hydrophysics.ir/article_35059_89613d6db247355b6e756f83d8d7822c.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایرانهیدروفیزیک2476-71314120180823Investigating the Potentiality of Upwelling
in the Coastal Area of Jask Headlandبررسی امکان رخداد فراجوشی ساحلی در حوالی دماغه جاسک698435063FAحسنیه قائمیدانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندر عباسمریم راه بانیدانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباسسعید شربتیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگانJournal Article20181110The aim of this research is studying the possibility of upwelling occurrence in the Iranian coastal area of Oman Sea. The occurrence of such a unique phenomenon near the coastal area of Jask made it a suitable subject to the study. To achieve this aim ArcGIS and MIKE3 softwares were employed. Year 2016 was considered for this research. Using ArcGIS techniques the patterns of prevailed wind, sea surface temperature, and concentrated chlorophyll-a using satellite remote measurement data for the area under investigation were taken into consideration. These plots confirm the probability of occurrence of upwelling in the area. For the simulation with MKE3, irregular mesh was designated as horizontal grids. In the vertical direction sigma layer stratification with 10 layers were chosen. After calibrating the model, results derived from the simulation were analyzed around Jask headland. The results indicate the existence of an upwelling during transition period of monsoon (October and November). This was simultaneous with the prevailed wind in the southwestern coast of Oman Sea.هدف از این تحقیق، مطالعه و بررسی رخداد پدیده ی اقیانوسی-جوی فراجوشی در سواحل ایرانی دریای عمان است. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد نواحی فراجوشی، مطالعه ی آن در امتداد سواحل جاسک حائز اهمیت می باشد. به منظور بررسی رخداد فراجوشی ساحلی در جاسک از نرم افزار ArcGIS و مدل هیدرودینامیکی نرم افزار MIKE3 استفاده شد. به کمک نرم افزار ArcGIS، نقشه های الگوی باد غالب، دمای سطح دریا و فراوانی غلظت کلروفیل a با استفاده از داده های سنجش از دور به عنوان شواهد اولیه مبنی بر وقوع سیستم فراجوشی برای سال 2016 آماده گردید. در بخش شبیه سازی از یک شبکه بندی افقی با تکنیک مش بندی نامنظم و شبکهبندی قائم با 10 لایه ی سیگما در نرم افزار MIKE3 استفاده شد. پس از تنظیم، اجرا و کالیبره کردن مدل، نتایج برای بندر جاسک مورد بررسی قرار گرفت. این نتایج به همراه تصاویر ماهواره ای ایجاد شده توسط نرم افزار ArcGIS، نشان دهنده ی رخداد فراجوشی ساحلی در بندر جاسک در دوره ی گذر از مانسون (اکتبر و نوامبر) بود که با الگوی باد غالب در دریای عمان به خصوص در سواحل جنوب شرقی ایران کاملاً مطابقت دارد.https://www.hydrophysics.ir/article_35063_c178a667d159876eac9f20762808081e.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایرانهیدروفیزیک2476-71314120180823Design and Release of Reparative Characteristic Online Simulator
of Ferromagnetic Ships Using Electrical Current Loopsطراحی و ساخت نرمافزار شبیهساز برخط مشخصه جبرانی شناورهای فرومغناطیس با استفاده از حلقههای جریان الکتریکی859335061FAداوود رهیدانشکده علوم و فناوری های نوین، دانشگاه اصفهان،اصفهانمیرمحمدرضا سیدحبشیدانشکده علوم وفناوریهای نوین، دانشگاه اصفهان،اصفهانمحسن حسامیدانشکده علوم وفناوریهای نوین،دانشگاه اصفهان،اصفهانمحسن صفی خانیدانشکده علوم، دانشگاه اصفهان، اصفهانJournal Article20180918One way of detecting ships or submarines is the observation of magnetic field signature around the object. Ships or submarines can be assumed as a collection of closed circuit of electrical currents. The electrical current of each close circuit must be properly regulated. The main purpose is production of a magnetic field equal to the magnetic field around the ship but with the opposite direction. By using this method, the magnetic field can be effectively reduced. This simulator is designed in C# language and it was named General Magnetic Compensation. The inputs of this software are geometry, location and magnetic field and the output is electrical currents of each closed loop, thus making the magnetic field reduced around the submarine. Accuracy and validity of the new software was investigated by analytical relation of magnetic field for proper geometry. Then a submarine was simulated in COMSOL and data of this simulation were used in General Magnetic Compensation software. The results were in great agreement with the results of the COMSOL software and could predict the magnetic field well.یکی از روشهای تشخیص حضور شناورهای سطحی و زیرسطحی، آشکارسازی تغییرات میدان مغناطیسی در محیط اطراف شناور است. روش معمول برای کاهش تغییرات میدان مغناطیسی ایجادشده در اطراف شناور، استفاده از مجموعۀ حلقههای حامل جریان الکتریکی است. جریان الکتریکی هر مدار بسته، باید طوری تنظیم شود که میدان مغناطیسی حاصل از مجموعۀ مدارهای الکتریکی برابر با میدان مغناطیسی اطراف شناور ولی در خلاف جهت آن باشد. در این تحقیق نرمافزاری در زبان سیشارپ به اسم جبرانساز مغناطیسی ساخته شده که هندسه حلقههای بستۀ جریان الکتریکی، محل نصب و اندازه مؤلفههای میدان مغناطیسی را دریافت کرده و جریان الکتریکی مربوط به هر مدار بسته را محاسبه مینماید که با این کار میدان مغناطیسی در اطراف شناور، کاسته میشود. صحت و دقت نرمافزار ساختهشده با استفاده از روابط تحلیلی میدان مغناطیسی بررسی شده، سپس یک زیردریایی در نرمافزار کامسول شبیهسازی شد و از دادههای آن برای شبیهسازی در نرمافزار جبرانساز مغناطیسی، استفاده شد. نتایج بهدستآمده از نرمافزار جبرانساز مغناطیسی توافق بسیار خوبی با نتایج حاصل از نرمافزار کامسول داشت و توانسته بود میدان مغناطیسی را بهخوبی پیشبینی نماید.https://www.hydrophysics.ir/article_35061_c5c68cb5647c235daf5776bd0bcee895.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایرانهیدروفیزیک2476-71314120180823Investigation of Sea Surface Salinity in the Persian Gulf
Using Data of MODIS and AMSU-B Sensorsبررسی شوری سطحی آب خلیجفارس با استفاده از دادههای ماهوارهای سنجندههای مودیس و سنجنده گمانهزن مایکروویو پیشرفته واحدB9510435230FAمریم دبستانیدانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بند عباسمهدی محمد مهدیزادهدانشکده علوم و فنون دریایی،دانشگاه هرمزگان، بندرعباس0000-0002-5585-1449ابوالحسن غیبیدانشکده علوم و فنون دریایی،دانشگاه هرمزگان،؛ بندرعباسجعفر عزیزپورپژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، تهران0000-0003-2121-1520Journal Article20181129This Paper Investigates and estimates the variations of sea surface salinity (SSS) in the Persian Gulf using moderate resolution imaging spectro-radiometer (MODIS) data on the Aqua satellite and the advanced microwave sounding Unit-B (AMSU-B) sensor on the NOAA-16 satellite in order to use remote sensing science for a more efficient and with more time distribution of salinity in the Persian Gulf. In this research a multiple-linear regression model in R software was developed using the data of MODIS and AMSU-B sensors. The data were obtained during a period of one year and fed to the R software. After processing the data in the R software, the correlation coefficient (R2) for salinity was calculated between field data and MODIS and AMSU-B sensors data. The correlation coefficients for MODIS and AMSU-B sensors were 0.86 and 0.85, respectively. Also, root mean square error (RMSE) between satellite data and in Situ data for salinity using MODIS and AMSU-B sensors were 0.62 Psu and 0.07 Psu respectively. The results show the accuracy of sensors for determining the sea surface salinity pattern in this study.این مقاله به بررسی و برآورد تغییرات شوری سطحی آب خلیجفارس با استفاده از دادههای ماهوارهای بر مبنای روشی جدید میپردازد. هدف و نوآوری اصلی این کار پژوهشی آن است که بر مبنای روشهای آماری مناسب و قابلاعتماد از توانایی دادههای سنجش از راه دور ماهوارهای برای برآورد کمهزینه، آسان و در بازه زمانی مناسب جهت تعیین شوری سطح خلیجفارس استفاده میکند. در این تحقیق از دادههای ماهوارهای سنجنده مودیس و سنجنده گمانهزن مایکروویو پیشرفته واحدB استفاده شده است و الگوریتم آماری جدیدی برای آنالیز دادههای آنها ارائه شده است. الگوریتم جدید مبتنی بر روش رگرسیون خطی چندگانه در نرمافزار آماری R است. دادههای موردمطالعه به مدت یک سال جمعآوری شده است و برمبنای الگوریتم پیشنهادی در این نرمافزار مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از پردازش دادهها بر مبنای روش پیشنهادی حاکی از آن است که استفاده از دادههای ماهوارهای سنجنده های یادشده برای تعیین الگوی شوری سطحی آب خلیجفارس دقت کافی را دارند، همچنین بر مبنای روش جدید پیشنهادی میتوان یک پایگاه داده آماری مفید و با دقت مناسب ایجاد نمود.https://www.hydrophysics.ir/article_35230_bba021a3d8680eb4322da3c884715d2b.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایرانهیدروفیزیک2476-71314120180823Evaluation and Monitoring Water Quality Parameters of Reservoir Dam by Remote Sensing Method (Case Study: Golabar Dam)پایش و پیش بینی کیفیت آب به روش دورکاوی آماری بر پایه داده های محدود (بررسی موردی: سد مخزنی گلابر)10511835231FAنسرین دوستیگروه مهندسی نقشه برداری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهرانعباس مالیاندانشکده مهندسی عمران،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران0000-0002-4793-0657مهدی عربیگروه مهندسی نقشه برداری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهرانJournal Article20181222Water, as one of the most valuable natural heritage, requires constant monitoring, because the health of all living beings depends on the quality of water. Since the electromagnetic spectrum returned from the surface of the water indicates its nature, satellite imagery can be used to assess water quality and map the distribution of different parameters of water quality which are useful for decision makings by environmental and water resource managers. The general purpose of this study is to extract a practical algorithm for obtaining Golabar dam water quality parameters using Landsat 8 satellite data. The water quality parameters selected are electrical conductivity (EC) and pH, which are the main parameters for determination of water quality. Regression analysis was performed between the measured values of the parameters at the three sampling stations and the reflectance values of the water surface obtained from the OLI Landsat 8 spectral bands. Regression models were used to obtain the values of both parameters in the dam area. Finally, by applying a regression model on the satellite image of the area, the zonation map of the parameters in the Golabar Dam was obtained for 12 months. Also, using the time series, prediction of the quality parameters of the last two months of the year was performed based on the parameters of the past ten months and the results were compared to the previously produced maps, which were the results of the regression analysis. It was observed that similar results were achieved in most zones. The zonation maps of both parameters showed that the water in the middle section of the dam has better quality than the margin areas and the values of parameters in hot summer months in some parts are out of range. <br /> هدف کلی این مطالعه استخراج الگوریتمی ساده برای بازیابی پارامترهای کیفیت آب سدهای مخزنی با استفاده از دادههای ماهوارهای لندست ۸ است. پارامتر کیفیت آب موردمطالعه هدایت الکتریکی است که از پارامترهای اصلی کیفیت آب بوده و میتوان بر اساس مقادیر آن سطح کیفیت آب را بررسی نمود. تجزیهوتحلیل رگرسیون بین مقادیر اندازهگیری شده هدایت الکتریکی در سه ایستگاه نمونهبرداری و مقادیر بازتاب از سطح آب، بهدستآمده از باندهای طیفی لندست ۸ انجام گرفت و مدلهای رگرسیون برای به دست آوردن مقادیر هدایت الکتریکی در کل سطح سد توسعه داده شد. در نهایت با اعمال مدل رگرسیون روی تصویر ماهوارهای منطقه، نقشه پهنهبندی هدایت الکتریکی سد گلابر زنجان برای ماههای مرداد و شهریور سال 94 به دست آمد. سپس با داشتن اطلاعات ده ماه گذشته از سه ایستگاه، مقادیر هدایت الکتریکی هر سه ایستگاه با تحلیل روند سری زمانی پیشبینی شد و نقشههای توزیع پارامتر هدایت الکتریکی مرداد و شهریور 94 این بار با استفاده از مقادیر پیشبینیشده به دست آمد و نتایج مقایسه شد. نتایج نشان داد که بیشتر پیکسلهای نقشه، ازنظر هدایت الکتریکی اختلافی کمتر از 50 واحد دارند و استفاده از پیشبینی با سریهای زمانی در مواقعی که کمبود مشاهدات میدانی مطرح است، میتواند مفید باشد.https://www.hydrophysics.ir/article_35231_4261299c5732b6de9d8be23fa95c3699.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایرانهیدروفیزیک2476-71314120180823Investigation and Comparison of the Experimental and
Theory of the Sound Passivity Volume of the Composite Floatبررسی و مقایسۀ تجربی و تئوری میزان گذردهی آکوستیکی بدنه شناورهای کامپوزیتی11912635066FAمهرزاد بهزادیدانشگاه صنعتی مالک اشتررضا مردانیدانشگاه صنعتی مالک اشتر0000-0001-7991-4806Journal Article20180129The sound waves caused by the engine's operation and the rest of the floating interior equipment, if passed through a composite body, are detected by floating sea mines, especially acoustic mines. As a result, controlling and reducing the amount of sound transmitted from the floating body in operating parts is critical. In this study, due to the importance of passing the acoustic waves from the body of the particular vessels, the acoustic waves of different composite materials with layered and sandwich structures in water were evaluated and compared theoretically and experimentally. Five composite sheets were made to perform the tests. After placing them in water, the transmittance of acoustic waves per page was measured separately in two different frequency ranges. The first example is a sandwich panel with a plating foam core and glass and carbon fiber sheaths; the second specimen has a layered structure consisting of several layers of glass fiber, a third specimen like a second but with more layers, a fourth sample of sandwich panels with white wood core and shells. The fiberglass and final specimen are selected as a fourth sample but with a doped foam core. In the end, the results of the pages are presented in the form of a diagram and the necessary and applied comparisons between the experimental results and the theoretical calculations were made. The first and last samples are more absorbent than other specimens, even the first carbon-fiber sample is slightly better than the last one. It should be noted that the obtained results play an important role in the selection of composite materials and the design of a floating composite fuselage.امواج آکوستیکی ناشی از کارکرد موتور و بقیه تجهیزات داخلی شناور، در صورت عبور از بدنه کامپوزیتی، موجب تشخیص شناور توسط مینهای دریایی بهویژه مینهای آکوستیکی میشود. در نتیجه کنترل و کاهش میزان صوت عبوری از بدنه شناور در مناطق عملیاتی مینگذاری شده، اهمیت حیاتی دارد. در این تحقیق با توجه به اهمیت عبور امواج آکوستیکی از بدنه شناورهای خاص، میزان عبور امواج آکوستیکی از مواد مختلف کامپوزیتی با ساختارهای لایهای و ساندویچی در آب به صورتهای تئوری و تجربی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. برای انجام آزمونها، پنج عدد صفحه کامپوزیتی ساخته شده و پس از قراردادن آنها در آب، میزان عبور امواج آکوستیکی از هر صفحه در دو بازۀ فرکانسی مختلف بهصورت مجزا اندازهگیری شده است. نمونۀ اول پانل ساندویچی با هستۀ فوم پیویسی و پوستههایی مرکب از الیاف شیشه و کربن، نمونۀ دوم دارای ساختار لایهای شامل چند لایه الیاف شیشه، نمونۀ سوم مانند نمونۀ دوم اما با تعداد لایههای بیشتر، نمونۀ چهارم پانل ساندویچی با هستۀ چوب بالسا و پوستههایی شامل الیاف شیشه و نمونۀ آخر مانند نمونۀ چهارم اما با هستۀ فوم پیویسی انتخاب شده است. در پایان نتایج مربوط به صفحهها بهصورت نمودار بیان شده و مقایسههای موردنیاز و کاربردی بین نتایج تجربی و محاسبات تئوری صورت گرفته است. نمونههای اول و آخر قابلیت جذب بیشتری نسبت به نمونههای دیگر دارند حتی نمونۀ اول که دارای الیاف کربن است، قابلیت آن کمی بهتر از نمونۀ آخر میباشد. قابل توجه است که نتایج بهدستآمده نقش مهمی در انتخاب مواد کامپوزیتی و طراحی مناسب بدنۀ شناور کامپوزیتی دارد.https://www.hydrophysics.ir/article_35066_758e4cd3efd2db2de86504d8f6162284.pdf