TY - JOUR ID - 248948 TI - تحلیل عددی دریفتر لاگرانژی نوع SVP و بررسی تاثیرات مشخصه‌های هندسی بر عملکرد آن JO - هیدروفیزیک JA - HPHY LA - fa SN - 2476-7131 AU - خارستانی, نادر AU - پیمانی, میلاد AU - خلیل آبادی, محمدرضا AD - مجتمع دانشگاهی هوادریا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر AD - دانشگاه صنعتی شیراز، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 1 SP - 119 EP - 131 KW - دریفتر لاگرانژی KW - ضریب پسا KW - دریفتر svp KW - نیروهای هیدرودینامیکی KW - دراگو KW - گردابه‌های چرخشی DO - N2 - در این مقاله به‌منظور بررسی تأثیر ویژگی‌های هندسی یک دریفتر لاگرانژی بر عملکرد آن در شرایط جریان در خلیج‌فارس، انواع دریفترهای SVP با استفاده از محیط محاسباتی سه‌بعدی تجزیه‌وتحلیل شده‌اند. با مشاهده و بررسی شکل جریان در اطراف حفره‌های جانبی و داخلی دراگو مشخص شد که وجود حفره روی دراگو باعث توزیع یکنواخت نیروهای فشاری و لزجت در سطح دراگو می‌شود. اگر از سیلندر بدون حفره به‌عنوان دراگو استفاده شود، به‌خصوص در جریان‌های با سرعت‌بالا، شاهد کاهش قابل‌توجهی در ضریب پسا و لغزش خواهیم بود.  افزایش تعداد حفره­ ها بر روی دراگو تأثیر چندانی در عملکرد دریفتر نخواهد داشت و مؤثرترین عامل تغییرات قطر و ارتفاع دراگو هستند. به‌گونه‌ای که افزایش 30 درصدی قطر دراگو سبب افزایش 90 درصدی ضریب پسا می­شود. به‌طورکلی با بررسی کانتور و بردار سرعت جریان مشخص شد که طراحی هندسه دراگو دریفتر باید به‌صورتی باشد که در پشت دراگو گردابه­ های چرخشی جریان با شعاع کوچک‌تر شکل گیرد و این گردابه­های کوچک سبب توزیع یکنواخت نیروهای هیدرودینامیکی در سطح دراگو و جلوگیری از لغزش دریفتر در تغییرات سرعت ناگهانی جریان­ ها می­شوند. UR - https://www.hydrophysics.ir/article_248948.html L1 - https://www.hydrophysics.ir/article_248948_82f05ef0f4573275234a5bd6e4037d68.pdf ER -