%0 Journal Article %T ارزیابی حساسیت دینامیک کشند نیمروزانه M2 به تغییرات مکانی ناهمواری بستری در تنگۀ هرمز %J هیدروفیزیک %I دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایران %Z 2476-7131 %A رشیدی ابراهیم حصاری, اکبر %A حسینی, سیده مرضیه %D 2017 %\ 07/23/2017 %V 3 %N 1 %P 21-32 %! ارزیابی حساسیت دینامیک کشند نیمروزانه M2 به تغییرات مکانی ناهمواری بستری در تنگۀ هرمز %K تنگۀ هرمز %K دینامیک کشند %K ضریب درگ بستری %R %X در این مطالعه، برای ارزیابی حساسیت دینامیک کشندی به تغییرات مکانی ناهمواری بستر دریا در تنگۀ هرمز از نسخه تغییریافته مدل سه‌بعدی هیدروستاتیکی اجزاء متناهی QUODDY-4 استفاده شد. تفاوت این نسخه با نسخه اصلی در مدولی است که برای محاسبۀ ضریب درگ بستری به مدل اضافه شده است. توزیع مکانی ضریب درگ بستری با استفاده از یک راهکار هیدرودینامیکی محاسبه شد که در آن ارتباط فاکتور اصطکاک موجی و دیگر مشخصه‌های اصطکاک در لایۀ مرزی بستری با پارامترهای بدون بعدی مانند عدد سطحی راسبی، عدد رینولدز برای جریان و فرکانس اینرسی نسبی توصیف می‌شود. مقایسۀ نتایج شبیه‌سازی‌های عددی انجام‌شده با داده‌های مشاهداتی مربوط به دامنه و فاز کشندی نشان می‌دهد مدل مورداستفاده دقت بالایی در بازتولید دینامیک کشندی در منطقۀ موردمطالعه دارد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ضریب درگ بستری در تنگۀ هرمز از 0/0006تا 0/004متغیر است و از مقدار معمول مورداستفاده در مدل‌های عددی 0/003 کمتر است. در نظر گرفتن ضریب درگ متغیر محاسبه‌شده در این مطالعه می‌تواند به‌منظور بهبود کیفی پیش‌بینی‌های کشندی در تنگۀ هرمز مورداستفاده قرار گیرد. %U https://www.hydrophysics.ir/article_31956_1d82a1a6558e4090641e5dff56da0ae0.pdf