دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایران
هیدروفیزیک
2476-7131
2476-7468
3
2
2018
02
20
اثر پدیدۀ مگی- ریگی- لدوک روی موج صوتی ترموالاستیک و موج گرمایی ایجادشده با پالس لیزر
1
6
FA
عبدالرضا
اسرار
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
physics_asrar@yahoo.com
<em> در این مقاله به مطالعۀ اثر میدان مگنتواستاتیک بر انتشار امواج صوتی ترموالاستیک و موج گرمایی ایجادشده با تابش لیزر روی فلز خواهیم پرداخت. مکانیزم مشترک در تمام برهمکنشهای پالس لیزر با فلزات، ایجاد موج صوتی ترموالاستیک و موج گرمایی است. در پالسهای با انرژیهای زیاد، امکان وقوع فرایندهای مخرب نیز وجود دارد. بر اساس پدیدۀ مگی-ریگی- لدوک، وجود میدان مغناطیسی استاتیک عمود بر صفحۀ برهمکنش، میتواند انتشار موج گرمایی ایجادشده در همۀ فرایندها را تا حدودی محدود سازد. فرایند فیزیکی به دام افتادن گرما و آزمایش تجربی این فرایند در این مقاله موردبررسی قرار گرفته است. حداکثر کاهش انتشار جبهۀ موج گرمایی ایجادشده در شبیهسازی و در حضور میدان 1 تسلا به میزان 1±18 درصد به دست آمد. در تصویر گرمایی گرفتهشده از محل برهمکنش، این کاهش به میزان 1/1±5/4 درصد </em><em>مشاهده شد.</em>
پدیدۀ مگی- ریگی- لدوک,تصویر گرمایی,موج ترموالاستیک,موج گرمایی
https://www.hydrophysics.ir/article_33631.html
https://www.hydrophysics.ir/article_33631_67fef91e5f88379fb86c34a667d3a2cf.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایران
هیدروفیزیک
2476-7131
2476-7468
3
2
2018
02
20
ارزیابی مدلهای مختلف در تخمین طیف امواج بندر امیرآباد
7
19
FA
یاسر
دهقان
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر- دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی- گروه فیزیک دریا
ydg.man@gmail.com
وحید
چگینی
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
vahid.chegini@gmail.com
محمد علی
نجارپور
دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر
mohammadnajarpour@yahoo.com
محمود
اخیانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
akhyani@live.com
در این تحقیق تابع چگالی طیفی مربوط به امواج دریای خزر در بندر امیرآباد با استفاده از دادههای بویهی موجنگار بررسی شده است. این بویه در عمق 25 متری مستقرشده و نوسانات سطح دریا ر ابا فرکانس 4 هرتز ثبت میکند. در ابتدا طیف انرژی موج با استفاده از تبدیل فوریه سریع استخراج شد، سپس دقت مدلهای جانسواپ، نیومن و کریلف در تخمین طیف مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که این مدلها با ضرایب پیشفرض عملکرد مطلوبی در تخمین طیف امواج منطقه ندارد؛ بنابراین با بهکارگیری روش کمترین مربعات در برازش منحنی، ضرایب بهینه برای این مدلها استخراج شد. در ادامه اثر پهنای طیف (v) موردبررسی قرار گرفت و مشخص شد که در طیفهای باریک (v<0/4) مدل کریلف و در طیفهای پهن(v>0/45) مدل نیومن بهترین عملکرد را داشته است و برای طیفهایی که بین این دو بازه قرار دارد مدل جانسواپ دقیقترین نتایج را داشته است. بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که طیف موج در جنوب دریای خزر با در نظر گرفتن پهنای طیف برازش خوبی با مدلهای رایج دارد.<br /><br /><br />
دریای خزر جنوبی,طیف امواج دریا,جانسواپ,پهنای طیفی
https://www.hydrophysics.ir/article_33706.html
https://www.hydrophysics.ir/article_33706_5226a653b2960d779851579f80247ca3.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایران
هیدروفیزیک
2476-7131
2476-7468
3
2
2018
02
20
بررسی تغییر دمای سیال بر عملکرد ترانسدیوسر آکوستیکی توان بالا
21
27
FA
محمد هادی
سخنور
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
hadi_sokhanvar@yahoo.com
رضا
مردانی
0000-0001-7991-4806
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
mardani_r@mut.ac.ir
در این مقاله اثر دما بر امپدانس الکتریکی، فرکانس رزونانس و آنتی رزونانس یک مبدل پیزوالکتریک آکوستیکی پرتوان بررسی شده است. این اثرات در طراحی مدارهای الکترونیکی متصل به پروژکتور تانپیلز پرتوان که در تمیز نمودن لوله های نفتی با استفاده از امواج آکوستیکی کاربرد دارد، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. به این منظور یک لولۀ مخصوص نگهداری روغن، مبدل، تجهیزات گرمایشی و کنترل، طراحی و ساخته شد. دو دماسنج حساس، دمای روغن و مبدل را بهصورت دقیقی اندازه گیری میکند. رفتار امپدانسی در ناحیۀ دمایی<sup>o</sup>C 120-20 و در بازۀ فرکانسی kHz25-18 انجام شد. نتایج نشان میدهند که با افزایش دما، فرکانس رزونانس Hz480 و آنتی رزونانس Hz400 کاهش یافته است. تغییرات مقدار امپدانس افزایشی 43 اهمی در فرکانس رزونانس و کاهشی 965 اهمی در فرکانس آنتی رزونانس را نشان میدهد. نتایج آزمایشها نشان می دهد که امپدانس، فرکانس رزونانس و آنتی رزونانس بهشدت به دما وابسته هستند. این موضوع میتواند برای تحقیقات آینده در خصوص افزایش بازده آکوستیکی مبدلهای پرتوان در سیستمهای تمیزکننده بهخصوص در لوله های نفتی موردتوجه قرار گیرد.
مبدل آکوستیکی,فرکانس رزونانس,آنتی رزونانس,امپدانس الکتریکی و اثرات دما
https://www.hydrophysics.ir/article_33630.html
https://www.hydrophysics.ir/article_33630_7c38c30e59953947ef407e897226de59.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایران
هیدروفیزیک
2476-7131
2476-7468
3
2
2018
02
20
استخراج شوری سطحی آب دهانه رودخانه اروند با استفاده از تصاویر ماهواره و روشهای آماری
29
40
FA
عباس
عینعلی
دانشجوی دکترای فیزیک دریا، دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر،خرمشهر، ایران
a.einali84@umz.ac.ir
مسعود
صدری نسب
دانشیار،دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، تهران
masoud.sadri@gmail.com
محمد
اکبری نسب
0000-0003-2187-8798
استادیار دانشکده علوم دریایی، دانشگاه مازندران، بابلسر
m.akbarinasab@umz.ac.ir
شوری آب برای رصد تغییرات در محیط دریا اهمیت بسیار زیادی دارد. اخیراً سنجشازدور که جزء کمهزینهترین و سریعترین روشهای مانیتورینگ و ارزیابی محیط طبیعی است، برای بررسی شوری سطحی در آبهای ساحلی استفاده می-شود. در یکی از این روشها که اساس این تحقیق بر آن استوار است، با تعیین رابطه شوری سطحی و رفلکتنس سطحی تصویر ماهواره با روشهای آماری در هر منطقه، به استخراج شوری سطحی آب دریا پرداخته میشود. در شمالغرب خلیجفارس به دلیل ورود آب رودخانه اروند که اصلیترین منبع آب شیرین برای خلیج فارس است، گرادیان شوری قابلملاحظهای وجود دارد که امکان استفاده از این روش را بالا میبرد. در این تحقیق رابطه خطی دادههای میدانی شوری سطحی حاصل از گشت راپمی در سال 1992 و بازتابندگی سطحی باندهای ماهواره لندست TM5 با استفاده از مدل رگرسیونی استخراج شد. این مدل نشان داد که باندهای 2 و 3 ماهواره لندست ارتباط خطی با شوری سطحی آب دارند. درنهایت، با اعمال رابطه بهدستآمده بین دادههای میدانی شوری سطحی و بازتابندگی سطحی به تمام پیکسلهای تصویر لندست، الگوی شوری سطحی دهانه رودخانه اروند در بهار سال 1992 آشکار شد. این تحقیق که با استفاده از کمترین دادههای میدانی (با توجه به عدم وجود داده در این منطقه) انجام شد؛ نشان داد که می-توان با انجام حداقل اندازهگیریهای میدانی در این منطقه خاص به درک خوبی از شرایط فیزیکی آن با استفاده از فناوری سنجشازدور دست یافت و بهاینترتیب فقدان داده-های میدانی را جبران نمود.<br /> <em> </em>
شوری سطحی,رگرسیون,لندست,اروندرود
https://www.hydrophysics.ir/article_33704.html
https://www.hydrophysics.ir/article_33704_e0bcac7a5c88e4af115c6d688acb9cf1.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایران
هیدروفیزیک
2476-7131
2476-7468
3
2
2018
02
20
تعیین عمق لایۀ آمیخته و بررسی لایۀ حصاری در خلال مونسون تابستانه و زمستانه در اقیانوس هند شمالی
41
55
FA
سعید
ملا اسماعیل پور
دانشجوی دکتری فیزیک دریا، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
esmaeilpour@aut.ac.ir
مهدی
محمد مهدیزاده
0000-0002-5585-1449
استادیار دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
mehdizadeh@hormozgan.ac.ir
اسماعیل
حسن زاده
استاد فیزیک، دانشکده فیزیک، دانشگاه اصفهان، ایران
shz@phys.ui.ac.ir
محمدرضا
خلیل آبادی
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
khalilabadi@mut.ac.ir
در اقیانوس هند شمالی بادهای برگشتپذیر مونسون باعث تغییراتی در ویژگیهای عمق لایۀ آمیخته) (MLD میشوند. MLD از مهمترین کمیتهای لایۀ بالایی اقیانوسی است و نقش مهمی در چندین پدیدۀ اقیانوسشناختی فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و اقلیمی دارد. استفاده از دقیقترین اطلاعات عمقسنجی با دقت مکانی 0/033درجه و دقت زمانی یک ماهه با استفاده از مدل MITgcm و استفاده از معیاری مناسب برای تعیین MLD و ضخامت لایۀ حصاری) (BLT از ویژگیهای این مطالعه است. بر اساس نتایج این تحقیق، در اقیانوس هند شمالی تغییرات مهمی در MLD از مونسون تابستانه تا زمستانه وجود دارد. در ماههای ژانویه/فوریه از سمت ساحل جنوبی ایران و پاکستان به سمت جنوب آن، عمق لایۀ آمیخته از 125 تا 65 متر تغییر میکند. بیشترین مقدار در نزدیک ساحل شرقی اقیانوس هند شمالی بین 85 تا 125 متر و کمترین در کنار ساحل غربی و نزدیک عمان در حدود 85 متر است. در ماههای جولای/ آگوست از سمت ساحل جنوبی ایران و پاکستان به سمت جنوب آن، این تغییرات از 15 تا 45 متر است. بهطورکلی، در اقیانوس هندشمالی در خلال هر دو مونسون،MLD در سمت شرقی اقیانوس عمیقتر از سمت غربی آن است. همچنین حضور BLT در زمستان نسبت به تابستان چشمگیرتر است. علت این تغییرات عواملی مانند بارندگی، تبخیر، تنش باد، وارونگیهای جریانی، گرمای سطحی خالص در خلال مونسون تابستانه و زمستانه هستند.
عمق لایة آمیخته (MLD),ضخامت لایة حصاری (BLT),اقیانوس هند شمالی,مونسون تابستانه و زمستانه,مدل MITgcm
https://www.hydrophysics.ir/article_33710.html
https://www.hydrophysics.ir/article_33710_2cc1bb4bc400ea002a4c935cb7f4ddcd.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایران
هیدروفیزیک
2476-7131
2476-7468
3
2
2018
02
20
تخمین نیروی پسا و مقاومت اصطکاکی یک کشتی با استفاده از مدلسازی عددی و نتایج ارزیابی آزمایشگاهی
57
70
FA
هومن
حکیم زاده
0000-0003-4746-485X
گروه علوم دریایی دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
h.hakimzadeh@srbiau.ac.ir
مسعود
ترابی آزاد
دانشیار فیزیک دریا، دانشکده علوم دریایی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی تهران
m_azad@iau-tnb.ac.ir
محمد علی
بدری
عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و فن آوری زیر دریا دانشگاه صنعتی اصفهان
malbdr@iut.ac.ir
فرهود
آذرسینا
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
f.azarsina@srbiau.ac.ir
مجتبی
عظام
0000-0002-1627-5741
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
ezam.phoc@gmail.com
به دلیل قیمت بسیار بالای سوخت کشتی و با هدف رعایت مقررات زیست محیطی دریا، شناسایی مقادیرنیروی پسای کشتی درون آب اولین و اساسی ترین قدم درکنترل مصرف بهینه سوخت محسوب می شود. از طریق روش عددی و با استفاده از نرم افزار سی اف ایکس، برای اولین بار نیروی پسا و مقاومت اصطکاکی مدل مقیاس شده یک کشتی نفتکش غول پیکر به طول74/2 متر، عرض5/0 متر و آبخور 17/0 متر محاسبه شده است. حل عددی نیروی پسای مدل برای 5 سرعت مختلف از 65/0 تا 85/0 متر بر ثانیه انجام شده است. تفاوت این پژوهش با سایر تحقیقات، انتخاب سرعت ها وآبخورهای مدل بر اساس شرایط واقعی سرویس دهی کشتی است. به منظور اعتبارسنجی، نتایج آزمونهای انجام شده بر روی مدل این کشتی در حوضچه کشش بانتایج مدل عددی مقایسه شده است. بر اساس راستی آزمایی های انجام شده، در آبخورهای میانگین 8 و 5/16 سانتیمتر، اختلاف مقادیرنیروی پسای بدست آمده از مدل آزمایشگاهی و مدل عددی در اعداد فرود 13/0 تا 16/0، حداقل5/3 % و حداکثر 4/15% ونسبت مقاومت اصطکاکی به مقاومت کل کشتی حداقل 85 % و حداکثر93 % است. نتایج بدست آمده از این پژوهش جهت تخمین اثر عوامل فیزیکی محیط دریا بر مقاومت اصطکاکی، سرعت و مصرف سوخت کشتی درشرایط واقعی دریا مورد استفاده قرارگرفته است.
نرم افزار سی اف ایکس,کشتی نفتکش,شبیه سازی آزمایشگاهی,نیروی پسای کشتی
https://www.hydrophysics.ir/article_33707.html
https://www.hydrophysics.ir/article_33707_c7c87b63b6d01b1bd0e08a850c9af033.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایران
هیدروفیزیک
2476-7131
2476-7468
3
2
2018
02
20
شبیه سازی انتشار آلودگی نفتی– مطا لعه موردی رودخانه اروند در ایران
71
84
FA
باقر
بهروز
دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه فیزیک دریا ،دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر، خرمشهر
bagherbehrooz@yahoo.com
ابوالفضل
دلبری
استادیار، گروه فیزیک دریا،دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
abolfazl_delbari@yahoo.com
محمد
فیاض محمدی
استادیار، گروه فیزیک دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر،خرمشهر
fayyaz1360@yahoo.com
خطر انتشار آلودگی در اطراف پالایشگاهها، تأسیسات نفتی و ناوگان تجاری براثر حوادث طبیعی و غیرمترقبه موردتوجه است. رودخانۀ اروند یکی از مهمترین رودخانههای قابل کشتیرانی ایران و عراق و محل تردد تعداد زیادی شناور نفتی است که این مسئله احتمال آلودگی نفتی را دوچندان کرده است. در این مقاله بهمنظور شبیهسازی هیدرودینامیکی از بستۀ نرمافزاری مدل مایک 21 که بر اساس مدل دوبعدی جریانهای آزاد سطحی است و توسط مؤسسۀ هیدرولیک دانمارک توسعه یافته، استفاده شده است. نتایج مدول هیدرودینامیک با استفاده از تراز سطح و سرعت آب کالیبره شده است. این مدل عددی بر پایۀ روش اویلری توسعه داده شده و در آن برای مشخص کردن الگوی حرکت جریان آبی از معادلههای پیوستگی و ممنتوم (معادلههای ناویر استوکس متوسطگیری شده در عمق)، استفاده شده است. پس از واسنجی، مقایسهی نتایج مدل با اندازهگیریهای میدانی نشان میدهد، مدل دارای دقت قابل قبولی در پیشبینی نوسان سطح آب، سمت و سرعت جریان دارد. برای شبیهسازی الگوی انتشار نفت، خروجی ماژول هیدرودینامیک به ماژول تحلیل نشت نفت اعمال شده است. ماژول تحلیل نشت نفت از روش لاگرانژی ذرات برای پیشبینی غلظت و ضخامت لکۀ نفتی استفاده میکند .نتایج مدلسازی نشان میدهد؛ چنانچه آلودگی هنگام شروع جزر به مدت سه ساعت در مقابل پالایشگاه نفت آبادان رخ دهد و دبی متوسط رودخانه480 مترمکعب بر ثانیه باشد، بدون اعمال باد، آلودگی پس از 124 ساعت به خلیجفارس میرسد.
رودخانه اروندرود,آلودگی نفتی,مایک3/21,هیدرودینامیک,ماژول تحلیل نشت نفت
https://www.hydrophysics.ir/article_33711.html
https://www.hydrophysics.ir/article_33711_f6e9bb5dfd2dd7e7b041279d51a5964b.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی ایران
هیدروفیزیک
2476-7131
2476-7468
3
2
2018
02
20
پایش شاخص های فیزیکوریختی سواحل جنوب غرب استان خوزستان به منظور بررسی پارامترهای مؤثر بر بهبود خصوصیات رسوبات ساحلی
85
100
FA
علی
مقومی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه های دریایی،دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر
mr.alimoghomi@yahoo.com
مرتضی
بختیاری
0000-0002-8908-0988
استادیار دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
mortezabakhtiari@yahoo.com
مجید
حیدری
کارشناسی ارشد زمین شناسی اقتصادی،دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر
majid.heidari@yahoo.com
پژوهش حاضر به مطالعۀ شاخصهای فیزیکوشیمیایی، کانیشناسی، ریختشناسی و دانهبندی بهعنوان پارامترهای مؤثر در شاخص-های مکانیکال- عمرانی در سواحل جنوب غرب خوزستان بهویژه منطقۀ آزاد اروند پرداخته است. بدین منظور درمجموع20 نمونه از رسوبات سه منطقه خرمشهر، آبادان (چوئبده) و ماهشهر برداشت و افزون بر تعیین شاخصهای فیزیکوشیمیایی مانند EC و PH، با روش-های پراش پرتوایکس (XRD)، میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و دانهبندی لیزری (LPSA) مورد آنالیز قرار گرفتند. EC نمونه-های موردمطالعه در محدودۀ 5/15 -31/8 قرار میگیرد که کمترین میزان EC متعلق به خرمشهر و بیشترین میزان نیز به رسوبات برداشتی از سواحل آبادان تعلق دارد. با توجه به رابطۀ معکوس EC با افزایش خوردگی سازههای بتنی، بنابراین در تثبیت رسوبات ساحلی آبادان با روشهای حاوی ترکیبات سیمانی، باید از سیمان ضدسولفاته بهره گرفت. بر اساس دادههای XRD نیز کانیهای کلسیت و گاهی دولومیت پراکنش بسیار بالایی در سواحل موردمطالعه داشته که حضور این ترکیبات کربناته نیز لزوم بهرهگیری از روشهای تثبیت آهکپایه مانند سیمان-آهک، سیمان-آهک-سیلیس را نشان میدهد. همچنین وجود کانیهای تبخیری مانند هالیت و ژیپس لزوم استفاده از روشهای تثبیت ضد خوردگی را افزایش میدهد. بر اساس دادههای SEM، ریختشناسی کروی، شکل غالب بر سواحل موردمطالعه را شامل میشود که در کنار میکرومورفولوژی صفحهای ناشی از وفور کانیهای کلسیت، جورشدگی مناسبی را در عمل تثبیت سواحل ایجاد مینماید. بررسی میانگین Q10-Q50-Q90% در رسوبات نشاندهندۀ دانهبندی غالب در بازۀ 1 تا 21 میکرومتر است. غالب بودن ترکیبات ریزدانه مبنی بر فراوانی بالای ذرات سیلت و رس در رسوبات ساحلی در مناطق موردمطالعه نشان میدهد که بهکارگیری مواد با دانهبندی بزرگتر نیز میتواند در افزایش باربری سواحل مؤثر باشد.
شاخصهای فیزیکوشیمیایی,کانیشناسی,ریختشناسی,روش پراش پرتو ایکس
https://www.hydrophysics.ir/article_33715.html
https://www.hydrophysics.ir/article_33715_d62f776b47ea55f62c7a66032f521a2f.pdf