یکی از مشکلات بنادر موضوع رسوبگذاری در حوضچه و کانال دسترسی بنادر و تغییرات ساحل و بستر دریا پس از ساخت بندر است؛ به طوری که لایروبی رسوبات انباشتهشده برای تأمین آبخور مورد نیاز کشتیها و استفادۀ بهینه از بنادر هزینۀ بسیار زیادی دارد. یکی از مهمترین پارامترها در مسائل مهندسی سواحل انتقال رسوب است. زیرا گاهی اوقات کمبود مواد رسوبی نشاندهندۀ وجود فرسایش در منطقه و در سایر نقاط تراکم مواد، نشاندهندۀ رسوبگذاری است. در این تحقیق ابتدا از مقایسۀ تصاویر هوایی، تغییرات خط ساحلی در منطقۀ بندرلنگه مطالعه میشود. سپس با استفاده از مجموعۀ نرمافزاری LITPACK از بسته نرمافزاری DHI، دادههای موج، جریان جزرومدی و دانهبندی رسوبات به مدلسازی خط ساحلی و میزان رسوب در منطقه پرداخته میشود. نتایج نشان میدهد که سواحل اطراف بندر لنگه در سالهای گذشته تغییرات قابل ملاحظهای نداشته است و این وضعیت با منابع ناچیز رسوبی موجود در منطقه در تطابق است.